Jeśli jeszcze ktoś tego nie wie: Cholesterol jest nam potrzebny!

Co więcej, pokuszę się o stwierdzenie, że jest nam BARDZO potrzebny. Praktycznie w każdej komórce naszego ciała znajduje się cholesterol. Przypadek? Nie sądze 🙂

download

Mit cholesterolowy

Demonizowany od lat cholesterol, jest organicznym związkiem chemicznym z grupy steroidów (lipidów). Znamy go jako potwora, który prowadzi do chorób sercowo-naczyniowych, i którego należałoby się jak najszybciej pozbyć. Teoria ta powstała błędnie w latach 50-tych, na podstawie badań biochemika, niejakiego Ancela Keys’a. Biorąc pod uwagę tylko 7 krajów, z których wyniki odpowiadały jego założeniu, zignorował pozostałe 22 kraje, w których wyniki były przeczące, dowiódł, iż spożycie tłuszczu koreluje z wysokim ryzykiem miażdżycy- przez co, finalnie, konkluzja wyszła nieprawdziwa. Niestety, powielana przez kolejne dziesiątki lat, aż do niedawna.

Cholesterol w naszym organizmie  mamy jeden. Jako, że jest on alkoholem-nie rozpuszcza się w wodzie, więc aby mógł zostać rozprowadzony po całym organizmie wraz z krwią  występuje on w formach związanych z transporterami(białkami) , czyli znanymi nam HDL, LDL, VLDL. Te białkowo-tłuszczowe cząsteczki zwane lipoproteinami umożliwiają jego transport do tkanek lub narządów. Określenie ‘’zły’’ lub ‘’dobry’’ cholesterol uznaje się za błędne. Należy pamiętać, że HDL ( cholesterol we frakcji o dużej gęstości) przenosi cholesterol z tkanek do wątroby, gdzie wchodzi on w proces syntezy  kwasów żółciowych lub ulega resyntezie do HDL, ( mogąc przy okazji zmniejszać tym samym ryzyko blaszek miażdżycowych tworzących się w tkankach), a LDL  (cholesterol we frakcji o niskiej gęstości) transportuje go do tkanek, mogąc wbudowywać się w ten sposób w ścianach tętnic, tworząc wspomniane wyżej blaszki. Jednakże, LDL jest również odpowiedzialny za pożądany transport cholesterolu, chociażby do komórek nadnerczy, gdzie z cholesterolu powstają hormony steroidowe.To tak w skrócie.

Za co więc odpowiada cholesterol?

  • Wchodzi w skład mitochondriów i wszystkich błon komórkowych, jest materiałem budulcowym i regulującym jej funkcje!
  • Jest prekursorem bardzo ważnych dla nas hormonów steroidowych, m.in. kortyzolu, aldosteronu, żeńskich estrogenów i męskich androgenów- np. testosteronu ;), bez prawidłowych poziomów tych hormonów funkcjonowanie naszego organizmu mocno szwankuje, homeostaza zostaje zaburzona- chorujemy.
  • Stanowi około 25% mózgu !! Mózg w szczególności potrzebuje cholesterolu. Dzięki niemu nasze neurony i synapsy mogą odpowiednio funkcjonować, co przyczynia się do wielu kwestii: od sprawniejszego myślenia zaczynając, przez wyleczenie z depresji, kończąc na zmniejszeniu ryzyka zachorowalności na choroby demencyjne ( Alzheimer, Parkinson)
  • Z cholesterolu powstaje witamina D. Tak więc, jeśli wystawiasz się na słońce, ale poziom twojego cholesterolu jest niski, wit D nie jest w stanie się wytworzyć (witamina D to jedna z najważniejszych dla nas witamin, jej ogromne działanie przeciwzapalne jest nieocenione)
  • Z cholesterolu powstają kwasy żółciowe, które są nam niezbędne do trawienia tłuszczu i jego efektywnego wchłaniania (w tym witamin rozpuszczalnych w tłuszczach jak A, D, E, K ).
  • Mało kto wie, ale cholesterol jest naszym naturalnym endogennym antyoksydantem, czyli zapobiega utlenianiu przez reaktywne formy tlenu (tzw. Wolne rodniki)

 

Wg wyników badań z 2005 roku, przeprowadzonych przez badaczy z Uniwersytetu Bostońskiego, dotyczących poziomu cholesterolu i zdolności poznawczych, stwierdzono: przy ogólnopojętym pożądanym poziomie cholesterolu, czyli poniżej 200, pacjenci radzili sobie znacznie gorzej niż ci, którzy cholesterol mieli w granicach 240 – czyli poziom powszechnie uznawany za wysoki. Badano: płynność wypowiedzi, koncentrację uwagi, abstrakcyjne myślenie. Tak więc, wyższy cholesterol=wyższy poziom IQ 😉

Z kolejnego badania, opublikowanego przez „Journal of Molecular and Cellular Cardiology” wynika, że cholesterol pełni ogromnie ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu serca, zaś jego niski poziom wiąże się zaburzeniami  rytmu serca.

Co należy wiedzieć: istnieje cholesterol egzogenny ( ten, który spożywamy), a także endogenny ( wytwarza go głównie nasza wątroba). Co ciekawe, cholesterol endogenny stanowi większość naszego cholesterolu ogółem.Jest to jednak proces zużywający dość dużo energii, organizm chętnie więc korzysta z cholesterolu przyjmowanego z pokarmem. Sądząc więc, że przez brak tłuszczów w diecie zabezpieczymy się przed zawałem, to tylko fundujemy sobie szereg problemów zdrowotnych, a naszej wątrobie dodatkowy wysiłek, aby ta mogła zrekompensować  niski poziom cholesterolu, spowodowany deficytem w diecie. Z drugiej strony spożycie cholesterolu nie wpływa w dużym stopniu  na jego poziom w naszej krwi (aczkolwiek jego brak w diecie jest dużo bardziej problematyczny). Wszystko więc powinno być zachowane w równowadze. Oczywiście, jeśli spożycie smażonych potraw się zwiększy, obraz lipidogramu może się zmienić. Natomiast, jeśli w większości jemy zdrowe, stabilne tłuszcze nasycone, raczej nie potraktowane obróbką termiczną, poziom cholesterolu również może pójść w górę, ale  będzie to ten cholesterol, który jest w naszym organizmie pożądany.

Uwaga!

Sytuacja zaczyna wyglądać zupełnie inaczej kiedy cholesterol w naszym organizmie ( głównie LDL) ulega oksydacji (utlenieniu). Następuje deformacja białek, powstaje toksyczny związek oxy-LDL. Dopiero taka forma może być odpowiedzialna za choroby. Warto dodać, iż obecność cukrów nasila ten proces. Glukoza uszkadza lipoproteinę, co powoduje zwiększoną produkcje wolnych rodników. Powstają tak zwane zaawansowane produkty glikacji AGE’s (glukoza+białko, te z kolei powodują sztywnienie komórek tkanek, np. mózgu, a to już prowadzi do jego degeneracji ). Tak więc, nawet sam LDL nie jest niebezpieczny ( to głownie ta lipoproteina odpowiada za transport cholesterolu do mózgu), dopiero stan zapalny i proces oksydacji powodują problem.

Stany zapalne powstają również podczas gdy organizm zmaga się z jakimś dla niego problemem, a podczas stanu zapalnego wątroba zwiększa produkcje cholesterolu, z uwagi na to, że jest naszym naturalnym antyoksydantem. Wysoki cholesterol wynikający z badania lipidogramu może więc sugerować jakiś proces zapalny toczący się w organizmie. Należy jednak pamiętać, że samo badanie cholesterolu całkowitego nic nie wnosi. Należy wykonywać pełny obraz lipidogramu – hdl, ldl, trójglicerydy + najlepiej wykonać badanie poziomu oxyLDL,ale to jest trudno dostępne, badać więc dodatkowo markery stanu zapalnego, czyli OB i CRP, najlepiej razem z oznaczeniem homocysteiny (najważniejszego wskaźnika zagrożenia miażdżycą).

 

Podsumowując:

  • Nie należy bać się cholesterolu w diecie. Jajka, które do niedawno uważane były za niebezpieczne bomby cholesterolowe, tak naprawdę odżywiają nasze mózgi.
  • Należy bać się wysokoprzetworzonej diety z za dużą ilością węglowodanów, utlenionych nienasyconych olejów i smażonych potraw, która sprzyja stanowi zapalnemu, a to właśnie ten odpowiada za miażdżycę .
  • zły styl życia: papierosy, alkohol, stres będą wpływały na znaczny wzrost wolnych rodników w naszym organizmie, tym samym większe ryzyko oksydacji.
  • Polecane margaryny- źródło tłuszczy trans, jeśli nawet producent piszę, że produkt ich nie zawiera, to zawiera tłuszcze roślinne, a te jako niestabilne, wielonienasycone tłuszcze bardzo łatwo ulegają utlenieniu, działają więc prozapalnie, i tym samym zwiększają również poziom cholesterolu utlenionego-naszego głównego winowajcy.

 

Źródła:

1.http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25537066

2.http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25056585

3.http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2016/03/06/saturated-fat-diet-heart-disease.aspx

4.http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26935497

5.http://www.tandfonline.com/doi/full/10.3109/07853890.2014.894286

6.http://www.jmmc-online.com/article/S0022-2828(16)30145-6/abstract

7.https://people.csail.mit.edu/seneff/EJIM_PUBLISHED.pdf

8. dr David Perlmutter ”Grain Brain”, Warszawa 2015,  s.33-34, 36-37, 41

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s